За да се възползвате от пълните възможности на сайта,
влезте в системата с Вашите потребителско име и парола.
Безплатна регистрация
Забравена парола?
Валутни курсове: ( loading )
Кое според Вас допринася най-много за лошото качество на въздуха в София?
Летищният терминал е високотехнологична сграда
Снимка: 1 от 7
Реализиран проект на нов пътнически терминал – Казан, Република Татарстан, Руска федерация, завършен октомври 2012 г.
Арх. Мишев, да започнем от началото - как се подготвя ново летище или разширение, както ще бъде в София, за да се стигне до проектирането и строителството на терминала?
- Основният момент при започване на подготовката за изграждане на летищен терминал е изготвянето на генерален план (Master plan), който обхваща обикновено период от най-малко 20 години. Генералният план отразява поетапното развитие на летището за периода, който обхваща, и е базата, на която се разработват проектите и се осъществява строителството. Разработването на генералния план се извършва съгласно условията и нормите на IATA и ICAO, изискванията на авиокомпаниите, които оперират на съответното летище, и нормативната база на местното законодателство.
Възлагането на генералния план се осъществява от летищните власти и след неговото одобряване започва подготовката по самото проектиране.
Какъв е вашият опит в проектирането на такива съоръжения?
- Нашият опит започна с участие в конкурса за нов летищен терминал - Пловдив, където спечелихме втора награда. В тази връзка получихме покана от "СавантЕлбул-България" за участие в проектирането на нов пътнически терминал – Казан, Република Татарстан, Руска федерация. Изготвянето на проектната документация премина през следните етапи – концепция (ескизен проект), технически проект (проектна документация) за разрешение за строеж и работен проект (работна документация), като Терминал 1А – летище Казан, беше успешно завършен през октомври 2012 г.
По отношение на терминалите в Бургас и Варна бяхме отново поканени от "СавантЕлбул" като български партньор на английските фирми "Халкроу" и "Паскал и Уотсън" - автори на концепциите на двата терминала. Документацията, която разработихме, беше в два етапа - идеен проект, технически проект за издаване на разрешение за строеж с технически спецификации и основни детайли. В момента и двата терминала са в процес на изграждане.
Освен с проектирането на тези терминали взехме участие и в конкурса за нов терминал - Рига, Латвия, където влязохме в "късата листа", и за себе си считам това за голям успех предвид участието на 120 колектива от цял свят.
Кое е типичното при проектиране на един пътнически летищен терминал?
- Както споменах в началото, основният документ за проектирането и изграждането на един летищен терминал е одобреният генерален план за развитието на цялата територия на летищния комплекс. Всички основни направления и проучвания са част от генералния план – агломерация на територията, подходи за кацане и излитане, климатични особености, транспортна инфраструктура, капацитет на летищния терминал, категория на летището, препоръки, обособяване на отделните зони и етапи на развитие и т.н., което дава възможност на възложителя да изготви подробно задание за проектиране и да възложи неговото реализиране.
В технологично отношение кои са най-съвременните решения?
- Летищният терминал е една високотехнологична сграда, където се вграждат най-съвременните системи за управление с максимално оптимизиране на оперативните разходи. Особено внимание в днешно време се отделя на сигурността на пътниците както на земята, така и във въздуха. Друг важен момент е оптимизирането на технологичното движение на пътници и багаж, което може да доведе до значителни икономии на време за обработване.
По отношение на самата сграда се прилагат съвременни решения за намаляване на енергийните загуби и повишаване комфорта на пътниците.
Може ли да сравните работата в чужбина и работата в България по отношение както на работата с инвеститора или нормативните изисквания, на организацията на целия процес и резултата?
- Това е една болна тема за всеки архитект и проектант, защото в България липсва ясна нормативна база за мястото на всеки субект в процеса на строителството - възложител, проектант, строителен надзор, строител, държавен контролен орган. Точно тук се корени и основната разлика между нас и колегите в чужбина - докато при тях с изготвянето на технически спецификации за даден обект и издаването на разрешение за строеж приключва процесът на проектиране, у нас тепърва започва - строителят обикновено започва основна промяна на проекта не с цел оптимизиране, а с цел поевтиняване. Особено вредно е изграждането на един обект на "инженеринг" без предварително изготвени и одобрени проекти.
Крайно време е да се разбере, че един добре изготвен проект спестява на възложителя време, пари и допълнителни усилия.
Къде е архитектурата при терминалите - кое е водещото, технологията, функцията, цената?
- Съвременната архитектура на терминалите е авангардна с много иновативни решения и визия, в която се преплитат и трите неща – визия, технологични и функционални изисквания и, разбира се, стойност на инвестицията.
Трябва да подчертая, че в последно време цялата транспортна инфраструктура бележи огромен напредък по отношение на визия, архитектура, внедряване на нови технологии, енергийно ефективни технологии.
За терминалите във Варна и Бургас - кои са основните интересни и по-специфични решения?
- По отношение на двата терминала във Варна и Бургас бяха изготвени подробни технически спецификации по отношение на качеството и изискванията към материалите, предвидени за влагане по време на строителния процес, и одобрени от възложителя. При избора на конкретните фирми доставчици последна дума ще имат самият възложител и главен изпълнител.
Особено внимание при проектирането беше обърнато на акустиката, която е един от основните компоненти, осигуряващи комфорт на пътниците - предвидени са специални акустични облицовки по стените и окачени тавани, специално конструиран стъклопакет за окачената фасада. Друг момент е привеждането на терминалите в зимен и летен режим на работа чрез разделяне на помещенията, което оптимизира експлоатационните разходи. Много добро решение е използването на димоотвеждащите куполи на покрива и за естествено осветление, като всички проектирани системи за безопасност изпълняват високите изисквания за категорията, на която отговарят летищните терминали.
Терминалите във Варна и Бургас
Избраният архитектурен облик на новите терминали на летищата Варна и Бургас подчертава специфичния характер на морските летища с концентрирано натоварване предимно в летните туристически месеци. Съчетанието от характерни елементи от българската архитектура и природа, използването на традиционни за страната материали като камък и дърво целят да запазят ваканционното настроение на пътниците по време на целия им престой на летището и да създадат усещане за духа, традициите и характера на съответния регион.
Сградите и на двата терминала са проектирани така, че да могат да се използват в зависимост от пътникопотока във всеки момент, а при необходимост капацитетът им да бъде допълнително увеличен като разширение към вече съществуващата архитектурна част. Новите пътнически терминали на морските летища ще разполагат с обширни зони за пристигащи и заминаващи, модерни системи за обслужване на пътници и багаж, атрактивни търговски зони.
Международен пътнически терминал - Казан
Разширение на летищен комплекс Казан - нов международен пътнически Терминал 1А до съществуващия Терминал 1. Капацитетът е 600 пътника при клас C по IATA.
Статус: завършен октомври 2012 г.
РЗП: 14 760 кв. м
Международен пътнически терминал - Бургас
Разширение на летищен комплекс – нов Терминал 2 до съществуващия Терминал 1. Капацитетът е 2483 пътника клас C по IATA.
Статус: в строеж, планирано въвеждане: 06.2013
ЗП: 19 764 кв. м
РЗП: 23 500 кв. м
Международен пътнически терминал - Варна
Разширение на летищен комплекс Варна – нов Терминал 2 между Терминал 1 и Терминал 3. Капацитетът е 2080 пътника при клас C по IATA.
Статус: В строеж, планирано въвеждане в експлоатация: 06.2013
ЗП: 17 529 кв. м
РЗП: 21 000 кв. м
Международен пътнически “HUB” терминал - Рига
Конкурсен проект. Капацитетът е 8000 пътника в час пик при клас C по IATA. Терминалът обслужва трансферните пътници на AirBaltic. Проектът е в „шортлистата“ на избраните проекти.
Статус: Концептуален проект
РЗП: 59 900 кв. м
Международен пътнически терминал - София
Разширение на летищен комплекс - нов Терминал 3 до Терминал 2. Капацитетът е 1800 пътника при клас C по IATA. Обработката на пътниците и техните багажи става на ниво 0. Трите ръкава за самолети и прилежащите им салони са разположени на ниво 1 като акцентиращи обеми в архитектурната композиция на сградата.
Статус: Концептуален проект
РЗП: 19 880 кв. м
Stroitelstvo.info
Сподели:
2 Ключови думи
| летищен терминал | летище |0 Коментара | Коментирай
Публикуване на коментар
За да коментирате тази новина, трябва да влезете в сайта с Вашето потребителско име и парола.
Facebook коментари
Строителни предприемачи: Ръстът в цените на имотите ще утихне до 5% през 2019 г.
Кабинетът включва кметовете в подготовката и организацията на обществените поръчки
Eфектът "Кремиковци" в баланса на Fibank
Delta Planet Mall във Варна – вторият по големина търговски център в България
"Милениум център" ще е готов до края на годината
Eфектът "Кремиковци" в баланса на Fibank
Сделката за Експресбанк временно вдигна чуждите инвестиции
„Национална компания индустриални зони“ стартира поръчка за 72 млн. лв.
„Газпром” потвърди, че „Турски поток” ще минава пред България
"Турски поток" и България: ще го има ли и защо няма да е на печалба
Строителни предприемачи: Ръстът в цените на имотите ще утихне до 5% през 2019 г.
Отварят офертите за изграждането на още един участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
До края на годината ще бъдат готови ¾ от третия лъч на метрото
Започват ремонтни дейности по ул. „6-ти септември“ в участъка между улиците „Аксаков“ и „Славянска“
България е на 14-о място в света по ръст на цените на жилищата
Kaбинĸoв лифт пpoмeня oбщecтвeния тpaнcпopт нa 3700 мeтpa нaдмopcĸa виcoчинa
Xoнĸoнг нe e дocтaтъчeн зa вcичĸи. И cпaceниeтo мoжe дa e в изĸycтвeни ocтpoви зa $60 милиapдa
Засилен интерес към луксозните имоти в световен мащаб
Шедьовър на архитектурата ще се извиси на емблематичния площад „Таксим“
Китай и Алжир строят химически мега завод за $6 милиарда